واکنش‌ متناقض خودروسازان و طرفداران محیط‌زیست به تصویب قوانین سخت‌گیرانه کمیسیون اروپا


انجمن خودروسازان اروپا در بیانیه‌ای عنوان کرد: «پایین آوردن 37.5درصدی سطح آلودگی کربنی شاید توجیه‌پذیر به نظر برسد، اما با توجه به نقطه‌ای که امروز در آن ایستاده‌ایم، کاملا غیرواقع‌بینانه است.

به گزارش «اخبار خودرو»، در روزهای اخیر اتحادیه اروپا با تصویب اهداف سختگیرانه در‌خصوص میزان مصرف سوخت خودروها برای سال 2030 موافقت کرد و این اهداف خیلی زود از سوی خودروسازان به‌خاطر غیرواقع‌بینانه بودنشان مورد هجمه قرار گرفتند. این در حالی است که طرفداران محیط‌زیست این میزان از سخت‌گیری را همچنان ناکافی می‌دانند. براساس قوانین جدید صرفه‌جویی در متوسط مصرف سوخت در ناوگان‌های تولیدی خودروسازان باید از 4‌لیتر به‌ازای هر 100کیلومتر که برای سال 2021 تصویب شده به 2.5‌لیتر کاهش پیدا کند. این امر تنها با مشارکت قابل‌توجه خودروهای برقی امکان‌پذیر می‌شود.

اختلاف نظر برای یک توافق

‌با در نظر گرفتن قیمت بالای خودروهای الکتریکی و فقدان خدمات رفاهی، تصویب این قانون می‌تواند خبر بسیار‌ بدی برای کسانی باشد که برای حمل‌و‌نقل روزانه خود از خودرو‌ شخصی استفاده می‌کنند. رسیدن به این میزان از صرفه‌جویی در مصرف سوخت، نیازمند بهبود گستره خودروهای الکتریکی و سقوط چشمگیر قیمت این خودروها است. کمیسیون اروپا، مقامات اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا همگی درخصوص اهداف جدید مربوط به آلودگی دی‌اکسید‌کربن برای سال‌های 2025 و 2030 با یکدیگر اختلاف‌نظر فراوان داشته‌اند. پارلمان اروپا پیشنهاد مقامات اتحادیه اروپا را برای تصویب 15‌درصد کاهش آلودگی تا سال 2025 و افزایش آن تا میزان 37‌درصد تا سال 2030 رد کرده‌اند.

در ماه اکتبر پارلمان اروپا خواهان کاهش 20درصدی CO2 تا سال 2025 و رسیدن آن به 40‌درصد تا سال 2030 شده بود و این پیشنهاد را مطرح کرد که تا سال 2030 35‌درصد تمام خودروهای جدیدی که در اتحادیه اروپا به‌فروش می‌رسند، باید خودرویی کاملا پاک یا با آلایندگی بسیار اندک باشند.

درنهایت بر سر کاهش 37.5درصدی آلایندگی تا سال 2030 در سطح 59گرم کربن در هر کیلومتر و برای سال 2021 سطح 95گرم در هر کیلومتر موافقت به عمل آمد، هرچند هیچ اجباری برای میزان فروش خودروهای برقی تصویب نشد.

سیاسی‌بازی و افزایش بیکاری

این در حالی است که انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA)‌ از این قانون خشنود نیست زیرا به باور خودروسازان این قوانین میزانی از بهبود در فناوری را پیش‌فرض قرار داده‌اند که اصلا واقع‌گرایانه نیست.

انجمن خودروسازان اروپا در بیانیه‌ای عنوان کرد: «پایین آوردن 37.5درصدی سطح آلودگی کربنی شاید توجیه‌پذیر به نظر برسد، اما با توجه به نقطه‌ای که امروز در آن ایستاده‌ایم، کاملا غیرواقع‌بینانه است. صنعت خودرو این مساله را تقبیح می‌کند که این هدف مربوط به سال 2030 مطلقا با انگیزه‌های سیاسی مطرح شده بدون این‌که حقایق فناورانه و اجتماعی-اقتصادی آن را در نظر بگیرد».

اریک یونارت، دبیرکل انجمن خودروسازان اروپا نیز در این باره گفت: «واقعیت این است که این قوانین نیازمند این خواهند بود که جذابیت بازار خودروهای الکتریکی و سایر خودروهایی که از سوخت‌های جایگزین بهره می‌برند به میزانی فراتر از آنچه اکنون قابل اثبات به نظر می‌رسد، افزایش پیدا کند».

در بیانیه‌ انجمن خودروسازان اروپا آمده: «بدون تردید، این اهداف جاه‌طلبانه درخصوص کاهش میزان دی‌اکسید‌کربن تاثیری زلزله‌وار بر تمام مشاغل در کل زنجیره ارزش خودرویی دارد که حدود 13.3میلیون شهروند اروپایی را شامل دربرمی‌گیرد. به منظور کاهش تاثیرات منفی این تغییرات ساختاری، سیاست‌گذاران باید با ارائه برنامه‌های قاطع و عینی هوشمندانه عمل کنند تا این تغییر و تحولات در رابطه با مشاغل، به شیوه‌ای درست و قابل پذیرش از سوی اجتماع صورت گیرد».

دیدگاه طرفداران محیط‌زیست

این در حالی است که لابی طرفدار محیط‌زیست با نام حمل‌و‌نقل و محیط‌زیست (T&E)‌ قوانین مطرح را در جهتی صحیح ارزیابی کرده اما شتاب مقامات را بسیار کند دانسته است.  

گرگ آرچر، مدیر خودروهای پاک T&E در این خصوص گفت: «اروپا در حال تغییر رویه به سمت خودروهای پاک و بدون آلودگی است. قوانین جدید به این معنا هستند که تا سال 2030 یک‌سوم از خودروهای جدید باید الکتریکی یا هیدروژن‌سوز باشند. این یک پیشرفت به‌شمار می‌رود، اما آن‌قدر سریع نیست که اهداف مربوط به تغییرات اقلیمی را برآورده سازد».

تصویب این قوانین اتفاق مثبتی برای شهروندان است؛ کاهش هزینه سوخت برای رانندگان، ایجاد بیش از 200‌هزار موقعیت شغلی و کاهش وابستگی به نفت وارداتی.

هرچند کارشکنی‌های خودروسازان در رابطه با اهداف مربوط به کاهش آلودگی و مصرف سوخت به این معناست که دولت‌ها باید در سطح ملی تلاش بیشتری را برای پایین آوردن سطح آلودگی‌ها انجام دهند.

توانایی صنعت خودرو برای برآورده کردن اهداف سال 2030 شاید برای کسانی که رسیدن به اهداف مربوط به 2021 را نیز ناشدنی می‌دانند، قابل تردید به‌نظر برسد.

در گزارشی که اوایل ماه دسامبر منتشر شد، موسسه مشاوره PA اعلام کرد 8‌خودروساز از مجموع 13‌خودروساز اروپایی در برآورده کردن اهداف سال 2021 دچار مشکلات جدی شده‌اند و فولکس‌واگن آلمان و PSA فرانسه، جریمه‌های سنگینی را در همین رابطه متحمل شده‌اند.

واکنش‌ متناقض خودروسازان و طرفداران محیط‌زیست به تصویب قوانین سخت‌گیرانه کمیسیون اروپا