شناخت آرم خودرو ها


شرکت آرمند پلاک |جامع ترین فروشگاه تولید پلاک خودرو و آرم خودرو

 

 
آرم‌ یا همان لوگو خودروها یکی از مهم‌ترین عناصر خارجی دیداری برای مشتریان است، خودروها می آیند و می روند اما لوگوها ماندگار هستند. در بعضی موارد لوگوها به مرور زمان و با رشد شرکت، معروف می شوند و در اغلب موارد، لوگوها معنی عمیقی دارند که به آغاز فعالیت شرکت برمی گردد.
شرکت آرمند پلاک: آرم‌ یا همان لوگو خودروها یکی از مهم‌ترین عناصر خارجی دیداری برای مشتریان است، خودروها می آیند و می روند اما لوگوها ماندگار هستند. در بعضی موارد لوگوها به مرور زمان و با رشد شرکت، معروف می شوند و در اغلب موارد، لوگوها معنی عمیقی دارند که به آغاز فعالیت شرکت برمی گردد.
 
در این گزارش به بررسی آرم معروف‌ترین لوگوهای خودروسازان جهان و معنی آنها پرداخته شده و در برخی موارد پیشینه آنها بررسی شده است.
 
آرم مرسدس بنز

پیشینه نام گذاری مرسدس بنز به دو شریک تجاری قدیمی به نام‌های گاتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ پایه گذاران مرسدس بنز برمیگردد، مرسدس نام دختر بزرگتر مایباخ است و واژه بنز هم از ادغام بنز و Cie در سال 1926 گرفته شده است.
 
 

لازم به ذکر است که ستاره سه گوش مرسدس بنز برای نخستین بار در سال ۱۹۰۹ ثبت شد و سه گوش آن سه نوع حرکت در خشکی، آب و هوا را نشان می دهد و با ادغام شدن  دایملر و بنز در سال ۱۹۲۶ این ستاره در یک دایره جای گرفت.
 

آرم تویوتا

در نظر اول لوگوی شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن شبیه یک گاوچران است که کلاه بزرگی بر سر گذاشته است، اما در واقع این لوگو سه شکل بیضی است که قلب مشتری، قلب محصول و پیشرفت‌های تکنولوژیکی و فرصت‌های بی‌حد و مرز تویوتا را ترسیم ‌می‌کند.

 
 
 


آرم مزدا

آرم مزدا چیزی شبیه یک لاله خوش فرم و نمایانگر بال‌های باز شده است. در فرهنگ ژاپن علامت ۷ به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است. نام مزدا هم از اهورا مزدا، خدای ایرانیان باستان و آیین زرتشت گرفته شده است.
 
 


 آرم آئودی

لوگوی چهار حلقه ای آئودی در سرتاسر جهان شناخته شده است و عده کمی معنای آن را می‌دانند، این چهار حلقه ادغام چهار شرکت تحت یک لوگو را نشان می‌دهد. آئودی در سال ۱۹۳۲ با شرکت‌های  Horch، DKW و واندرر ادغام شد تا "اوتو یونیون" را تشکیل دهد که همان آئودی امروزی است.

 
 
 


آرم ب ام و

Bavarian Motor Works (ب ام و) که به معنای موتورسازی باواریا است، از لوگوی گرد یا دایره ای به رنگ‌های سفید و آبی تشکیل شده که این رنگ‌ها از پرچم ایالت جنوب شرقی باواریای آلمان گرفته شده‌ که مقر این خودروسازی است.
 
 

سالها تصور می رفت این لوگو یک تیغه پروانه را نشان می دهد که در آسمان قرار گرفته و مربوط به گذشته این شرکت است که موتورهای هواپیما تولید می کرد اما بعدها روشن شد که این لوگو با وجود اینکه در سال ۱۹۲۹ در یک تبلیغات استفاده شد، ارتباطی با موتورهای هواپیما ندارد.
 

آرم هیوندای

لوگوی هیوندای شبیه نخستین حرف نام این خودروساز کره ای به نظر می رسد ولی در واقع این لوگو که شبیه حرف "اچ" است، رابطه میان مشتری و شرکت را نشان می‌دهد. اگر این لوگو با دقت نگاه شود، به نظر می رسد دو نفر در حال دست دادن هستند.
 
 


آرم فولکس واگن

لوگوی فولکس واگن طی 70 سال تغییراتی کرده است. هرچند در مورد منشا اولیه لوگو اخلاف نظر وجود دارد، اما بر اساس پیشینه فولکس واگن، اولین لوگوی این شرکت را فرانتس ژاویر رایمسپیس در سال 1938 در یک مسابقه رسمی طراحی کرد.
 
 

گفتنی است این لوگو بعد از جنگ جهانی دوم تا اندازه‌ای کامل شد و مهمترین تغییر آن در طرح نهایی افزودن رنگ به آن بود در حالی که اوایل بخش عمده لوگو به رنگ سیاه بود.
 

آرم پورشه
 
کمپانی پورشه توسط فردیناند پورشه در سال 1931 پایه گذاری شده که در تولید خودروهای اسپرت لوکس تخصص دارد و یکی از رؤیایی‌ترین برندهای دنیاست، طراحی لوگو پورشه به اوایل دهه 1950 برمیگردد که فردیناند پورشه و تیمش این لوگو را طراحی کردند.
 
 

این لوگو با شاخ‌های شکل گوزن و رنگ‌های تشریفاتی قرمز و سیاه به منظور تمجید از شوابن، خانه دوم خانواده پورشه طراحی شده و اسب سیاه بر روی سپر زرد رنگ مظهر قدرت پیشروی و نشان متمایز اشتوتگارت است.
 

آرم ولوو

لوگوی ولوو یک دایره با یک کمان را نشان مید‌هد که نماد آهن است، این نماد آهن مورد استفاده قرار گرفته تا نشان دهد آهن سوئدی در خودروهای ولوو مورد استفاده قرار گرفته که نشان دهنده استحکام و دوام است.
 
 
 


آرم میتسوبیشی

واژه میتسوبیشی به معنای سه منشور است، برخی بر این عقیده‌اند که سه الماس ملخ کشتی است اما اخیرا مطرح شده که این لوگو از ترکیب دو نشان خانوادگی تشکیل شده و نمایان‌گر هیچ بخشی از یک کشتی نیست، ارتباط این نشان با کشتی تصور اشتباهی بوده که بدلیل سابقه کشتی‌رانی و کشتی‌سازی شرکت در اذهان ایجاد شده است.
 
 
 


آرم رنو

آرم رنو شبیه الماس است و نخستین‌بار به صورت آرم ایستاده، روی در موتور به‌کار رفت، در سال ۱۹۲۲ میلادی قسمت مرکزی آرم برای خروج هوا بریده شد و رنو آرم امروز خود را از سال ۱۹۲۴ میلادی با خود همراه دارد.
 
 
 


آرم کیا

نام کیا برخاسته ﺍز نامی چینی-کرهﺍی ﺍست که شامل کلمه (کی) به معنای برﺁمدن و (ﺁ) به معنای ﺁسیا ﺍست که به ﺍختصار نام ﺍین شرکت معنای برﺁمده ﺍز ﺁسیا رﺍ ﺍلقا می‌کند.
 
 
 


آرم آلفا رومئو

علائم ثبت شده بر روی لوگو آلفا رومئو نشان رسمی شهر میلان و مربوط به جنگ های صلیبی بوده است.
 
 


آرم سیتروئن

آندره سیتروئن بنیانگذار سیتروئن کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز کرد و در واقع دو علامت روبه بالا در آرم سیتروئن سمبل دندانه‌های چرخ دنده است.
 
 
 


آرم فراری

اسب رقصان در لوگو فراری برگرفته از هواپیمای جنگی خلبان تکخال فرانچسکو باراکا در جنگ جهانی بوده و رنگ زرد لوگو مربوط به پرچم شهر مودنا، زادگاه بنیان گذار فراری است.
 
 

همچنین دو حرف انگلیسی S F بر روی لوگو مخفف اسکودریا فراری به معنای سرشاخه مسابقات اتومبیل رانی فراری است.
 

آرم لکسوس

نام لکسوس برگرفته از یک نام تجاری کاندید شده در تعیین نام این شرکت گرفته شده است که در ابتدا الکسیس بوده و چون برای نام خودرو مناسب نبوده به لکسوس تغییر پیدا کرده است.
 
 
 


آرم مازراتی

آرم مازراتی مانند آرم آلفا رومئو سمبل شهری است که این خودرو برای اولین بار در آن تولید شده و آن شهر بولونیا نام دارد.
 
 
 


آرم لامبورگینی

کارخانه لامبورگینی در شهر تورینوی ایتالیا واقع شده که Toro در زبان ایتالیایی به معنای گاو و torino به معنای گاو کوچک است. در آرم کمپانی لامبورگینی یک گاو خشمگین مشاهده می‌شود که گارد گرفته و آماده حمله به حریف خود است.
 
 

لازم به ذکر است که نام اکثر مدل های لامبورگینی از گاوهای وحشی صاحب نام ورزش گاوبازی گرفته شده که در این میان می‌توان به دیابلو به معنای شیطان، اسپادا به معنای شمشیر و گالاردو که یک نژاد معروف از گاوهای مخصوص ورزش گاوبازی است اشاره کرد.
 

آرم پژو

در واقع آرم پژو برگرفته از اولین خودرو پژو به نام مدل شیرساخته شده که نشان محلی شهر بلفورد، مکان ساخت مدل ذکر شده را روی خود داشته است.
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
کمپانی شورولت در سال 1911 توسط لوئیس شورولت و ویلیام سی دورانت (موسس جنرال موتورز) تاسیس گردید. جالب است بدانید که آقای دورانت در سفری که در سال 1907 به فرانسه داشتند، طرح کاغذ دیواری اتاق هتلش نظر وی را جلب کرد و چند سال بعد یعنی در سال 1913، این طرح را به عنوان لوگوی کمپانی برگزید. 
 
 
 

 
 
آرم فورد 
 
کمپانی فورد در سال 1903 توسط آقای هنری فورد با همکاری برادران دوج در دیترویت تاسیس گردید. در آن زمان، محصولات کمپانی فورد بالغ بر 50 درصد از خودروهای آمریکا را تشکیل می دادند. ساخت فورد مدل T تحول عظیمی در زمینه خودرو و خط تولید آن زمان بود. جالب است بدانید که برف  پاک کن عقب خودرو برای اولین بار توسط کمپانی فورد در سال 1940 مورد استفاده قرار گرفت. آرم فورد با زمینه آبی نیز اولین بار در سال 1928 مورد استفاده قرار گرفت که بیش تر به دایره شبیه بود تا بیضی. آرم کنونی فورد از سال 2003 بر روی محصولات کمپانی نصب گردیده است.
 
 
 

 
 
آرم تسلا
 
با نگاهی به لوگوی این شرکت خودرو سازی متوجه میشویم علامت T بصورت مشخص نماینده حرف اول Tesla است. حالتی که حرف T دارد بیشتر نشان دهنده موتور برقی قرار گرفته در تمامی خودروهای این شرکت است. اگر قدری ببشتر به این لوگو نگاه کنید متوجه می شوید که بدنه حرف T شبیه به داخل یکی از حفره های موتور است که با کلاه T روی آن را پوشانده است. برای اینکه بهتر متوجه شوید، چند تا از این لوگو ها را کنار هم بصورت دایره ای بچینید. دقیقا شبیه موتور برقی تسلا خواهد شد. (البته شبیه اکثر موتورهای آن در حال حاضر)
 
 

Tesla Co. تا چندی قبل با نام Tesla Motors فعالیت می کرد و به تازگی تغییر برند و فعالیت داده است. این شرکت پس از حدود ۱۰ سال فعالیت موفق شد دامنه Tesla.com را برای خود کند.
 

 
 
آرم رولزرویس
 
لوگوی این کمپانی در سال 1904 تاسیس گردید. آرم این شرکت که دو حرف R نوشته شده بر روی هم است، حروف اول نام های خانوادگی آقای چارلز رولز و هنری رویس است. از سال 1911 نیز مجسمه فرشته طلایی بر روی جلوپنجره تمام محصولات این کمپانی نصب گردید که امیلی نام دارد و سمبل آرامش است. جنس مجسمه امیلی از طلای 24 عیار است و به روش ریخته گری و دست ساز ساخته می شود.
 
 
 

 
 
آرم روور

روورها گروهی راهزن دریایی یا سرگردان در دریاها بودند. چیزی شبیه وایکینگ‌ها و از همین رو کشتی وایکینگ‌ها همیشه و به اشکال گواگون در نشان روور وجود داشته است.
 
 
 


آرم اشکودا

نشان اشکودا شبیه یک بوقلمون در حال پرواز است. حال آنکه بوقلمون‌ها پرواز نمی‌کنند، اما این نشان در واقع یک پیکان بالدار است که مفهوم کلی سرعت را به مخاطب القا می‌کند.
 
 
 
 


آرم سوبارو

سوبارو اولین کارخانه ژاپنی تولیدکننده خودرو است. این نشان اشاره به گروهی شش‌تایی ستارگان خوشه پروین در صور فلکی است که در زبان ژاپنی به نام موتسورا بوشی نیز خوانده می‌شود. 
 
 
 

 
آرم فیات

در دهه 80 شرکت فیات نشان ابتدی خود را به نفع حروف کلمه فیات که به طور نامنظم کنار هم قرار گرفته بودند را کنار گذاشت و آرم جدید فیات توسط طراح ارشد این شرکت طراحی شد. مایو‌مایول، طراح ارشد شرکت فیات نشان جدید فیات را به صورت اتفاقی به هنگام آزمودن یکی از مدل‌های این شرکت طراحی کرد. وی به هنگام تست خودرو از برابر یکی از تابلوهای نئون تبلیغاتی فیات عبور کرد و نور این نئون که در پی زم سیاهی آسمان معوج به نظر می‌رسد؛ توجه وی را جلب کرد و به این طریق نشان چندساله فیات توسط وی طراحی شد.
 
 
 

 
 
آرم سیزتا

لوگوی سیزتا به طور آشکار گویای ملیت ایتالیایی کارخانه است. این لوگو طرحی از یک سر گرگ به نشانه افسانه یتبر است. استفاده از رنگ زرد نیز به خاطر نماد شهر مودنا در ایتالیا بوده است. 
 
 
 
 


آرم جاگوار

در میان خودروهای انگلیسی جاگوار لوگوی برجسته‌ای دارد. آنچه از نام این خودرو بر می‌آید جاگوار نام یک پلنگ درنده است که به دنبال شکار می‌گردد. 
 
 
 

 
 
آرم ايران خودرو

اولين نشانه‌اي كه در صنعت خودروسازي ايران مطرح شد آرم حك شده بر روي پيكان بود. تصويري از يك ارابه باستاني و شمايلي از يك اسب در حال حركت كه اين آرم تا زمان توقف توليد پيكان همراه اين خودرو بود.
پس از توقف توليد پيكان و آغاز توليد خودروي سمند مسوولان ايران‌خودرو طراحي آرم جديدي براي سمند را در معرض فراخوان عمومي گذاشتند و در نهايت طرح استاد مرتضي مميز كه يك كله اسبي زيبا بود، به عنوان زيباترين و بهترين اثر براي قرار گرفتن بر بدنه خودروي سمند برگزيده شد. طرحي كه با نام خودرو كاملا همخواني داشت.
 
شناخت آرم خودرو ها