بررسی آرم ایران خودرو


اولین لوگویی که در صنعت خودروسازی در ایران طراحی شد مربوط به شرکت ایران خودرو ( ایران ناسیونال ) می باشد.

این لوگو که تصویری از یک ارابه باستانی و شمایلی از یک اسب در حال حرکت می باشد حدود سال ۱۳۷۰ توسط بیژن جناب طراحی شد که بر روی پیکان حک می شد.این آرم که در ابتدا برای طراحی بسته بندی سوپاپ پیکان سفارش شده بود با قرار دادن کلمه ” ایران خودرو ” توسط طراح به جهت زیباتر شدن اثرکم کم این فراگیر شد و سر در شرکت ایران خودرو و روی تمام محصولات آن قرار گرفت.

به دلیل اینکه هیچ قراردادی بین سفارش دهنده و بیژن جناب برای طراحی ایم آرم وجود نداشت، وی با نسخه چاپی ای که از بسته بندی سوپاپ پیکان در اختیار داشت توانست ثابت کند که طراح لوگوی ایران خودروست و آن را کم کم در کتاب های مختلف چاپ کرد که امروزه اورا به عتوان طراح اولین لوگوی ایران خودرو می شناسند ( حتی در سؤال کنکور هم جواب سؤال طراح لوگوی ایران خودرو کیست نام وی در گزینه صحیح آمده است).

آرم جدید ایرانخودرو

در سال ۱۳۸۴ پیکان از خط تولید ایران خودرو خارج شد و سمند به عنوان خودروی جدید با لوگوی جدید پا به عرصه ی خط تولید این شرکت خودروسازی نهاد.

مسئولان ایران خودرو طراحی لوگوی جدید شرکت را در معرض فراخوان عمومی گذاشتند که در نهایت طرح استاد مرتضی ممیز که یک کله اسب بود بعنوان بهترین و زیباترین اثر برای قرار گرقتن روی خودروی سمند برگزیده شد.

 

این لوگو که در دسته بندی های لوگوی تصویری و نمادین قرار میگیرد، در آن از اسب به عنوان نمادی از سرعت استفاده شده است که برای نمایش توانایی این خودروی ملی گزینه بسیار مناسبی بود.

وبسایت رسمی ایران خودرو ایران

بررسی آرم ایران خودرو