شايد از همان زماني كه انسانها براي برقراري ارتباط به حك تصاوير بر روي سنگها و ديواره غارها روي آوردند و براي معرفي هر جسمي نمادي در نظر گرفتند، نخستين جرقههاي نمادسازي نيز زده شده و بر اين اساس بود كه هر جسمي و يا هر موجودي بر روي كره زمين براي خود نمادي تصويري و گفتاري يافت، اما اين شروع ارتباط زمينههاي بعدي را براي ايجاد نمادهاي تجاري كه شايد آن هنگام كسي به آن فكر نميكرد فراهم آورد و اكنون نمادها بيش از برقراري ارتباط فرهنگي و انساني براي برقراري ارتباط تجاري مورد استفاده قرار ميگيرند و نمادهاي امروز از وقايع و سرگذشتهايي حكايت دارد كه بيش از اين بر ارتباطات تجاري حاكم بوده است.
نماد شركتهاي خودروسازي نيز زبان و تاريخچه خاص خود را دارد و اين شركتها در مقاطع مختلف از عملكردشان براي توليد خودروهايشان نمادهايي را طراحي كرده و مورد استفاده قرار ميدادند. در بيشتر مواقع آرمهاي طراحي شده يك نشان و يك نماد از كشور سازنده است كه خودروسازان آن را به عنوان لوگو براي خود انتخاب ميكنند.
در برخي موارد نيز لوگوي خودروسازها به صورت اتفاقي طراحي شده و مورد استفاده شركتهاي خودروساز قرار گرفته است.
اين در حالي است كه طي سالهاي اخير برندهايي چون سيتروئن و لگزس نشانههايي از طراحي حرفهاي در دنياي لوگو برندها به منصه ظهور رساندهاند.
اين دو شركت اولين شركتهايي بودند كه از طراحي حرفهاي براي لوگوي شركتهاي خود استفاده كردند و تعاريفي خاص را براي آن در نظر گرفتند.
در برخي موارد نيز ديدگاههاي مرتبط با اهميت لوگو منجر به خلق نمونهاي كامل از خودرو بر مبناي لوگوي آن شركت سازنده ميشود.
دو دهه 1950 و 1960 ميلادي را ميتوان سالهاي اوج طراحي نمادهاي گرافيكي براي شركتهاي خودروساز دانست.
خودروسازها در اين دو دهه براي مدلهاي تازه خود نمادهايي جديد تعريف ميكردند و رقابتي جدي در اين زمينه ميان خودروسازها درگرفته بود؛ طي اين دو دهه برخي شركتهاي خودروساز نيز نشانهاي قديمي خود را تغيير و لوگوهاي جديد را جايگزين لوگوهاي قديمي كردند.
ساير كمپانيها نيز هر يك به فراخور سابقه و وضعيتي كه در طول تاريخ صنعت داشتهاند آرم و يا نشانهاي را طراحي ميكردند.
اگرچه برندهاي خودرو در زمره مشهورترين و پرقدرتترين برندها بر روي كره خاكي هستند؛ اما به ندرت كسي منشاء نشانهايي كه براي اين برندها برگزيده شده است را ميداند؛ طي اين گزارش سعي ما بر آن است كه مفاهيم برندهاي خودروساز بزرگ جهان و چگونگي طراحي آن را توضيح دهيم.
ايران خودرو
اولين نشانهاي كه در صنعت خودروسازي ايران مطرح شد آرم حك شده بر روي پيكان بود. تصويري از يك ارابه باستاني و شمايلي از يك اسب در حال حركت كه اين آرم تا زمان توقف توليد پيكان همراه اين خودرو بود.
پس از توقف توليد پيكان و آغاز توليد خودروي سمند مسوولان ايرانخودرو طراحي آرم جديدي براي سمند را در معرض فراخوان عمومي گذاشتند و در نهايت طرح استاد مرتضي مميز كه يك كله اسبي زيبا بود، به عنوان زيباترين و بهترين اثر براي قرار گرفتن بر بدنه خودروي سمند برگزيده شد.
طرحي كه با نام خودرو كاملا همخواني داشت.
سايپا
پيدا كردن نشان جديد براي سايپا نيز به سالهاي دهه 60 بازميگردد در آن روزها كه محصولات اين خودروساز هنوز به تنوع امروزي دست نيافته بود يكي از طراحان برجسته ايران با نام ابراهيم حقيقي آرم سايپا را طراحي كرد.
اين آرم بهزعم طراحش، صفاتي چون بالندگي و توسعه را القا ميكند كه تبديل به يكي از آشناترين نشانههاي صنعتي ايران شده است.
طراحي لوگو براي خودروسازان بزرگ جهان
جاگوار
در ميان خودروهاي انگليسي جاگوار لوگوي برجستهاي دارد. آنچه از نام اين خودرو بر ميآيد جاگوار نام يك پلنگ درنده است كه به دنبال شكار ميگردد.
شورولت
نشان شورولت كه شبيه علامت جمع است به يكي از سفرهاي ويليام دورانت موسس اين شركت به پاريس بازميگردد.
دورانت در اين سفر مجذوب طرح يكي از كاغذهاي ديواري ميشود و چند سال بعد در سال 1913 وي مبناي طراحي لوگوي برخي از خودروهاي توليدي خود كه نامشان را از لوئيس شورولت راننده مسابقات سرعت به عاريت گرفته بود قرار داد.
سيتروئن
علامت رو به بالاي سيتروئن اين تصور را در بيننده به وجود ميآورد كه آرم سيتروئن به معناي حركت رو به اعتلا و نزديك شدن به مهندسي پيشرفته است؛ اما چنين نيست. آندره سيتروئن كار در صنعت موتور را با توليد چرخ دنده آغاز كرد و علامت نظامي دوتايي در واقع سمبل دندههاي چرخ دنده است.
سيزتا
لوگوي سيزتا به طور آشكار گوياي مليت ايتاليايي كارخانه است. اين لوگو طرحي از يك سر گرگ به نشانه افسانه يتبر است. استفاده از رنگ زرد نيز به خاطر نماد شهر مودنا در ايتاليا بوده است.
بي.ام.و
نشان شركت خودروسازي
بي.ام.و از زماني كه اين شركت به توليد موتور هواپيما روي آورد برگزيده شد. آرم بي.ام.و يك ملخ خوش فرم و در حال چرخش هواپيما است و رنگ آبي آن يادآور آسمان است.
آئودي
چهار حلقه آئودي برخلاف برخي شايعات هيچ ارتباطي به حلقههاي المپيك ندارد، بلكه نمادي از ادغام چهار شركت خودروسازي آلمان در سال 1932 است. اين چهار شركت كه د.كا.و، وندرو، هورش و آئودي را در بر ميگرفتند؛ به دليل شرايط نامناسب بازار ناچار به ادغام در يكديگر شدند. بعد از جنگ اين اتحاديه نام خود را از زبان لاتين كه در انگليسي به معناي ميشنوم است و از اسم موسس خود آگوسته آئودي گرفته شده حفظ كرد و تنها حلقههاي نشان آن باقي ماند.
فولكس واگن
شركت فولكس واگن در سالهاي منتهي به جنگ دوم جهاني توسط فرانس ريمپيسه تاسيس شد.
لوگوي اصلي كه ريميسپه در رقابتي درون سازماني طراحي كرد و به خاطر خلاقيت در نظر گرفته شده در آن 50 مارك برنده شده بود، به عنوان لوگوي اين شركت انتخاب شد.
لوگوي شركت فولكس واگن در ابتدا با چرخ دندهاي كه نشان رسمي جبهه كارگري آلمان بود احاطه شده بود اما پس از جنگ دوم جهاني اين دنده از لوگو حذف شد.
فراري
آرم فراري در واقع اسب بلند شده بر روي دو پا است كه نشان خلبان آس ايتاليايي در جنگ اول جهاني است (ACE) در بين خلبانان به كسي اطلاق ميشود كه حداقل 5 فروند از هواپيماهاي دشمن را سرنگون كرده باشد)، فرانسيسكو باراگايتي از خلبانان آس ايتاليا بود، كه والدينش شركت فراري را ترغيب كردند تا نشان پسرشان را روي خودروهاي مسابقهاي خود قرار دهد.
شرکت آرمند پلاک |جامع ترین فروشگاه تولید پلاک خودرو و آرم خودرو
آرم خودرو-پلاک خودرو-شرکت ارمند پلاک