تاریخچه پلاک خودرو


شرکت ارمند پلاک-جامع ترین فروشگاه ارم خودرو-پلاک خودرو(آرم خودرهای داخلی,خارجی-پلاک خودرو-خدمات پس از فروش ارم خودرو و پلاک خودرو)

 

در دوران صدارت وثوق الدوله به درشکه‌ها و گاری‌ها پلاک‌هایی چسبانده میشد و هر یک از آن‌ها دارای شماره‌ای بودند. در آن زمان متولی این کار اداره بلدیه  بود. تعویض و نصب پلاک بر روی خودروها در ایران قدمتی طولانی دارد، سابقه اولین خودرو پلاک شده در کشور، به سال ۱۳۰۵ همگام با ورود نخستین خودرو به کشور برمی‌گردد. در سال ۱۳۰۵ که ابتدائی‌ترین خودروها وارد کشور شدند هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که امروز با تعدد خودرو مواجه شویم. در آن روزگارها قوانینی که شامل ۳۲بند بود برای شماره‌گذاری خودروها وضع شد که البته این قوانین سه سال بعد از ورود اولین خودروها به کشور یعنی در سال ۱۳۰۸ تنظیم شد. در آن سال، خودروها صاحب پنج پلاک شدند؛ نام کارخانه، آدرس مالک، نمره عقب، نمره جلو و پلاک مالیات.
تصویب قوانین به همین‌جا ختم نشد؛ حدود ۱۳۰۸ وقتی تعداد اتومبیل سوارهای شخصی شهر به ۱۵۲۲ نفر رسید، قوانین مربوطه نیز تغییر کرد و پلاک‌ها متشکل از نام شهر و حدود چهار عدد که در بالای نام شهر قرار داشت، شدند.
در گذشته در پلاک خودروها پنج رقم و نام شهری که خودرو در آن پلاک شده بود دیده می‌شد یا به همراه شماره پلاک و نام شهر عددی دیگر در آن درج می‌شد.
با افزایش خودرو در کشور، تصمیمی اتخاذ شد تا یکی از حروف الفبای فارسی نیز به نام شهرها افزوده شود و سپس نوبت به پلاک‌هایی رسید که نام شهر با عدد دو رقمی ترکیب و پلاک‌های جدیدی بر روی خودروها نصب شد. در دهه هفتاد، خودروها دیگر از آن شکل و شمایل قدیمی خارج شده و پلاک‌ها نیز لیزری شده بود. در سال ۱۳۷۸ با آمدن پلاک‌های لیزری، مسئولین تصمیم گرفتند که باید همه پلاک‌های خودروها یکسان شوند و این نوع پلاک روی همه خودروها نصب شود. طرح تعویض پلاک در سطح کشور آغاز شد. در این طرح مالکان خودرو، موظف به دریافت برچسب تعویض پلاک شدند و بابت آن برچسب‌ها نیز در آن روزگار مبلغی از آن‌ها گرفته شد.
در دهه هشتاد، نوبت به پلاک‌های ملی رسید که هم دارای ابعاد و طرحی جدید بود و هم در نوع شماره‌گذاری و چیدمان اعداد و حروف در کنار یکدیگر بدیع به نظر می‌رسید.
مشکلات تعویض پلاک به گونه‌ای بود که در سال۸۳، میان نیروی انتظامی و دیوان عدالت اداری اختلاف نظرهایی به وجود آمد که این اختلافات موجود موجب سرگردانی و بلاتکلیفی مردم شد.
در همین خصوص، خزانه دار شورای شهر تهران در یکصد و یازدهمین جلسه علنی شورای شهر، با اشاره به ۷۰۰ هزار خودروی پلاک شده طی سال‌های ۸۰ تا۸۳ از دیوان عدالت اداری درخواست کرد که «اگر مصوبه دیوان عدالت اداری (غیرقانونی بودن عدم ثبت تعویض پلاک‌ها در دفاتر ثبت) وجاهت قانونی دارد سایر مسئولان هم باید آن را برای رهایی مردم از سرگردانی بپذیرند و اجرا کنند.»
این مشکلات همچنان تا سال۸۷ ادامه داشت تا اینکه رئیس مرکز شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که حدود یک میلیون پلاک قدیمی وجود دارد که هنوز به پلاک کشوری تبدیل نشده‌اند و پانصد هزار زوج پلاک مربوط به سال‌های دهه ۴۰ و اوائل ۵۰ است که در حال حاضر وجود خارجی ندارند و از بین رفته‌اند.
در دهه هشتاد؛ در پلاک‌های جدید کدهای دو رقمی که در سمت راست این پلاک‌ها بود، معرف محل سکونت و آدرس شهر و منطقه‌ای بود که مالک خودرو در زمان خرید خودرو به اداره شماره‌گذاری اعلام کرده بودند.
تفاوت فاحش و اصلی و شاید دلیلی که باعث نصب این نوع پلاک بر خودروها شد، در این بود که این پلاک به خودرو تعلق نداشت و متعلق به مالک خودرو بود و با انتقال خودرو به شخصی دیگر پلاک انتقال نمی‌یافت و پلاک تنها به شخص تعلق داشت و با تغییر وسیله نقلیه، شخص همواره از پلاک ثابتی استفاده می‌کند.
پلاک با طرح جدید تا حدود بیش از ۶۱ میلیون خودرو شخصی را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد و تعداد خودرو در اسفند ۱۳۹۲ توسط مرکز پژوهش‌های مجلس ۱۵٫۱ میلیون عدد اعلام شد.

انواع پلاک‌ها (۱۳۸۴ به بعد)

پلاک‌های خودروهای ایرانی دارای یازده نوع کلی هستند که در چهار رنگ صادر می‌شوند.

انواع پلاک‌ها شامل موارد زیر است:

خودروهای شخصی، تاکسی‌ها، خودروهای عمومی، خودروهای دولتی، خوروهای معلولین، خودروهای ترانزیت، خودروهای کشاورزی، خودروهای تشریفات، خودروهای پلیس، خودروهای کلاسیک (تاریخی)، موتورسیکلت‌ها و خودروهای مناطق آزاد تجاری-صنعتی
شماره‌گذاری خودروها نیز به صورتی است که می‌توان از شماره پلاک آن‌ها به اطلاعاتی مانند استان صادرکننده پلاک، تاریخ صدور پلاک و … پی برد.

خودروهای شخصی

پلاک‌های ملی شخصی همان طوری‌که از اسمشان مشخص است برای افراد حقیقی صادر می‌شود، این پلاک‌ها به شکل مستطیل می‌باشند و از چپ به راست خوانده می‌شوند و از چپ به راست به ترتیب شامل دو عدد، یک حرف، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که نشانه منطقه می‌باشد وجود دارد. حرف موجود در پلاک نشان دهنده منطقه می‌باشد (به عنوان مثال در ایلام عدد ۹۸ نشان دهنده شهرستان‌های ایلام است که وقتی حرف ل در پلاک باشد به معنی شهرستان سیروان است و حرف ط به معنی شهرستان بدره می‌باشد) و تفاوتش با عدد آخر پلاک در این است که عدد آخر پلاک ممکن است منطقه بزرگتری را نشان دهد در حالی که حروف مناطق دقیق تری را نشان می‌دهد.
پلاک‌های ملی شخصی با اعداد و حروف مشکی در یک پس زمینه سفید ساخته می‌شوند و که در سمت چپ آن‌ها در یک نوار آبی پرچم ایران و مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌است. در قسمت زیر اعداد نویسه‌های کوچک‌تری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده‌است.

پلاک‌های گذر موقت

این پلاک برای خودروهایی طراحی شده‌است که از خارج از کشور به کشور وارد می‌شوند که برای آن‌ها مهلت محدودی مشخص شده‌است.

تاکسی‌ها

پلاک ملی تاکسی‌ها فقط برای ناوگان تاکسی رانی در ایران صادر می‌شود و به شکل مستطیل می‌باشد، از چپ به راست خوانده می‌شود و از چپ به راست به ترتیب شامل دو عدد، یک حرف ت که در بالای آن به لاتین نوشته شده‌است TAXI (تاکسی)، سه عدد و در آخر در یک مربع کد منطقه صدور پلاک نوشته شده‌است. کد منطقه صدور پلاک در واقع محل انجام وظیفه تاکسی را مشخص می‌کند. اعداد و حروف این پلاک مشکی بوده و بر روی یک پس زمینه زرد رنگ چاپ می‌شود. این نوع پلاک به صورت کد منطقه‌ای مرکز استان‌ها (به غیراز استان تهران) صادر می‌شود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقه‌ای ۱۷ از کد ۲۷ و به همین صورت از کد۳۷ نمی‌توان استفاده نمود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌است. در قسمت زیر اعداد نویسه‌های کوچک‌تری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده‌است.

خودروهای عمومی

پلاک ملی خودروهای عمومی، پلاکی است که به خودروهای حمل و نقل عمومی مانند تریلی‌ها، وانت بارها، اتوبوس و مینی بوس‌ها و… تعلق دارد. این پلاک به شکل مستطیل می‌باشد و از چپ به راست خوانده می‌شود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف ع به معنی عمومی، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان می‌دهد می‌باشد. اعداد و حروف این پلاک مشکی بوده و بر روی یک پس زمینه زرد رنگ چاپ می‌شود. این نوع پلاک به صورت کد منطقه‌ای مرکز استان‌ها (به غیراز استان تهران) صادر می‌شود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقه‌ای ۱۷ از کد ۲۷ و به همین صورت از کد۳۷ نمی‌توان استفاده نمود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌است. در قسمت زیر اعداد نویسه‌های کوچک‌تری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده‌است.

خودروهای دولتی

این پلاک مخصوص خودروهای دولتی اعم از سواری، اتوبوس، مینی بوس، کامیون و … می‌باشد. این پلاک به شکل مستطیل بوده و از چپ به راست خوانده می‌شود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف الفـ، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان می‌دهد می‌باشد. اعداد و حروف این پلاک سفید رنگ بوده که بر روی یک پس زمینه قرمز چاپ می‌شود. این نوع پلاک به صورت کد منطقه‌ای مرکز استان‌ها (به غیراز استان تهران) صادر می‌شود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقه‌ای ۱۷ از کد ۲۷ و به همین صورت از کد۳۷ نمی‌توان استفاده نمود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌است.

پلاک ویژه معلولین و جانبازان

این پلاک ویژه معلولین و جانبازان طراحی شده‌است. دلیل طراحی این پلاک برای این بوده‌است تا در صورت پارک در محل پارک ویژه معلولین و جانبازان قابل تشخیص باشند و همچنین برای دادن سهمیه بنزین درمان نیز این خودروها ساماندهی شوند. این پلاک کاملاً شبیه به پلاک ملی شخصی صادر می‌شود و تنها تفاوتش در این است که در پلاک‌های شخصی یک حرف در بین اعداد وجود دارد در صورتی که در این پلاک به جای حرف، آرم ویژه معلولین و جانبازان قرار دارد.
این پلاک به شکل مستطیل بوده و از چپ به راست خوانده می‌شود و به ترتیب شامل دو عدد، آرم معلولین و جانبازان، سه عدد و در آخر دو عدد در یک مربع که محل صدور پلاک را نشان می‌دهد. این نوع پلاک به صورت کد منطقه‌ای مرکز استان‌ها (به غیراز استان تهران) صادر می‌شود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقه‌ای ۱۷ از کد ۲۷ و به همین صورت از کد۳۷ نمی‌توان استفاده نمود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌است.

پلاک ترانزیت بین‌المللی

پلاک ترانزیت به منظور شناسایی وسیله نقلیه به صورت بین‌المللی صادر و تحویل می‌گردد. پلاکهای قدیم کانون جهانگردی با پیشوند سه حرفی TEH و پنج کاراکتر عددی به رنگ سبز در زمینه سفید و پیشوند سه حرفی THR و پنج کاراکتر عددی مشکی در زمینه زرد و پلاکهای دو حرفی IR و پنج کاراکتر عددی به رنگ مشکی در زمینه زرد رنگ معتبر و قابل استفاده بودند پلاکهای ترانزیت برای هر وسیله نقلیه فقط یک بار صادر می‌شوند که مختص همان خودرو بوده و اعتبار آن‌ها تا پایان عمر وسیله نقلیه می‌باشد.
معاونت صدور اسناد و مدارک بین‌المللی اقدام به ارائه پلاک ترانزیت بین‌المللی طرح جدید (عکس) نموده‌است این پلاک از تاریخ ۱۳۸۹/۶/۲۰ در برخی از نمایندگی‌های کانون جهانگردی ارائه می‌شود. از تاریخ ۱۳۸۹/۷/۳ هیچگونه خدماتی به دارندگان پلاک‌های مدل TEH و THR داده نمی‌شود.
همچنین از تاریخ ۱۳۹۱/۵/۱ هیچگونه خدماتی به پلاک‌های مدل IR داده نمی‌شود.
پلاک ترانزیت کنونی شبیه به پلاک ملی خودروهای ایران ساخته می‌شود با این تفاوت که به صورت لاتین نوشته می‌شود. این پلاک‌ها از چپ به راست خوانده می‌شود که به ترتیب شامل دو عدد یک حرف و سه عدد و در آخر در یک پس زمینه آبی رنگ دو عدد دیگر نوشته می‌شود. در سمت چپ این پلاک در یک نوار آبی رنگ آرم کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران که در بالای آن به لاتین ایران (IRAN) نوشته شده‌است چاپ می‌شود. در زیر پلاک در یک پس زمینه آبی عبارت Touring & Automobile Club of Islamic Republic of Iran به معنی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌است.

پلاک ویژه خودروهای کشاورزی

این پلاک به خودروهای کشاورزی مانند تراکتور تعلق دارد. این پلاک به شکل مستطیل می‌باشد و از چپ به راست خوانده می‌شود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف ک به معنی کشاورزی، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان می‌دهد می‌باشد. اعداد و حروف این پلاک مشکی بوده و بر روی یک پس زمینه زرد رنگ چاپ می‌شود. این نوع پلاک به صورت کد منطقه‌ای مرکز استان‌ها (به غیراز استان تهران) صادر می‌شود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقه‌ای ۱۷ از کد ۲۷ و به همین صورت از کد۳۷ نمی‌توان استفاده نمود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌است. در قسمت زیر اعداد نویسه‌های کوچک‌تری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده‌است.

پلاک خودروهای تشریفات

این پلاک مخصوص خودروهای تشریفات دولتی می‌باشد. این پلاک به شکل مستطیل بوده و از چپ به راست خوانده می‌شود و از چپ به راست شامل عبارت تشریفات در قسمت بالا و در قسمت زیرین آن به لاتین عبارتPROTOCOL (به معنی تشریفات) نوشته شده و در سمت راست پلاک یک عدد چهار رقمی می‌باشد. اعداد و حروف این پلاک سفید رنگ بوده که بر روی یک پس زمینه قرمز چاپ می‌شود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌است.

پلاک خودروهای پلیس (ناجا)

این پلاک ویژه خودروهای پلیس (ناجا) می‌باشد. این پلاک به شکل مستطیل می‌باشد و از چپ به راست خوانده می‌شود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف پ به معنی پلیس، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان می‌دهد می‌باشد. اعداد و حروف این پلاک سفید بوده و بر روی یک پس زمینه سبز رنگ چاپ می‌شود. این نوع پلاک به صورت کد منطقه‌ای مرکز استان‌ها (به غیراز استان تهران) صادر می‌شود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقه‌ای ۱۷ از کد ۲۷ و به همین صورت از کد۳۷ نمی‌توان استفاده نمود. در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌است. در قسمت زیر اعداد نویسه‌های کوچک‌تری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده‌است.

پلاک خودروهای تاریخی

پلاک خودروهای تاریخی ایران پلاکی است که به خودروهای قدیمی که عبارت اند از:
خودروهای نفیس: خودروهایی که بیش از ۵۰ سال از تولید آن گذشته باشد.
خودروهای قدیمی: خودروهایی که بیش از ۲۵ سال از تولید آن گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت یا کاربردی بی‌نظیر باشد.
خودروهای ویژه: خودروهایی که دارای بعد فرهنگی باشد.
این پلاک به شکل مستطیل بوده و برخلاف سایر پلاک‌های مورد استفاده اندازه آن به صورت استاندارد آمریکایی (پلاک‌های استاندارد آمریکایی دارای۱۲ اینچ طول و ۶ اینچ عرض هستند) می‌باشد؛ و به سه قسمت مستطیلی تقسیم می‌شود که در مستطیل سمت راست بالا عبارت تاریخی ذکر شده، در سمت راست پایین شماره پلاک قید شده و در سمت چپ پلاک در یک نوار آبی رنگ پرچم ایران در بالا که زیر آن عبارت I.R.IRAN نوشته شده و در قسمت پایین همین نوار عکسی از مکانی تاریخی زده شده‌است.

پلاک سیاسی یا دیپلمات

پلاک سیاسی مخصوص خودروهای سفارت‌ها می‌باشد و فقط کارکنان شاغل در سفارت می‌توانند از این خودروها استفاده کنند. صاحبان این خودروها بدون عوارض واردات خودرو می‌توانند خودرو خود را وارد کنند.

پلاک سرویس سیاسی

پلاک سرویس سیاسی که با حرف S مشخص می شود مربوط به نشانه خودروهای سرویس سفارتخانه ها و نمایندگان برای خدمات اداری است.

پلاک خودروهای ستاد کل نیروهای مسلح

این پلاک ویژه خودروهای ستاد کل نیروهای مسلح می‌باشد. این پلاک به شکل مستطیل می‌باشد و از چپ به راست خوانده می‌شود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف ف به معنی خودروهای فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان می‌دهد می‌باشد. اعداد و حروف این پلاک سفید بوده و بر روی یک پس زمینه آبی فیروزه ای رنگ چاپ می‌شود. این نوع پلاک به صورت کد منطقه‌ای مرکز استان‌ها (به غیراز استان تهران) صادر می‌شود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقه‌ای ۱۷ از کد ۲۷ وبه همین صورت از کد۳۷ نمی‌توان استفاده نمود. در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. در قسمت زیر اعداد نویسه‌های کوچک‌تری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده است.

پلاک خودروهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

این پلاک ویژه خودروهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌باشد. این پلاک به شکل مستطیل می‌باشد و از چپ به راست خوانده می‌شود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف ز، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان می‌دهد می‌باشد. اعداد و حروف این پلاک سفید بوده و بر روی یک پس زمینه آبی فیروزه ای رنگ چاپ می‌شود. این نوع پلاک به صورت کد منطقه‌ای مرکز استان‌ها (به غیراز استان تهران) صادر می‌شود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقه‌ای ۱۷ از کد ۲۷ وبه همین صورت از کد۳۷ نمی‌توان استفاده نمود. در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. در قسمت زیر اعداد نویسه‌های کوچک‌تری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده است.

پلاک خودروهای ارتش

این پلاک ویژه خودروهای ارتش می‌باشد. این پلاک به شکل مستطیل می‌باشد و از چپ به راست خوانده می‌شود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف ش، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان می‌دهد می‌باشد. اعداد و حروف این پلاک مشکی بوده و بر روی یک پس زمینه خاکی رنگ چاپ می‌شود. این نوع پلاک به صورت کد منطقه‌ای مرکز استان‌ها (به غیراز استان تهران) صادر می‌شود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقه‌ای ۱۷ از کد ۲۷ وبه همین صورت از کد۳۷ نمی‌توان استفاده نمود. در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. در قسمت زیر اعداد نویسه‌های کوچک‌تری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده است.

پلاک خودروهای سپاه پاسداران

این پلاک ویژه خودروهای سپاه پاسداران می‌باشد. این پلاک به شکل مستطیل می‌باشد و از چپ به راست خوانده می‌شود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف ث، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان می‌دهد می‌باشد. اعداد و حروف این پلاک سفید بوده و بر روی یک پس زمینه سبز رنگ چاپ می‌شود. این نوع پلاک به صورت کد منطقه‌ای مرکز استان‌ها (به غیراز استان تهران) صادر می‌شود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقه‌ای ۱۷ از کد ۲۷ وبه همین صورت از کد۳۷ نمی‌توان استفاده نمود. در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. در قسمت زیر اعداد نویسه‌های کوچک‌تری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده است.

پلاک موتورسیکلت‌ها

این نوع پلاک ویژه موتورسیکلت‌ها می‌باشد که فقط در قسمت عقب وسیله نقلیه نصب می‌شود و این پلاک به صورت مستطیل بوده و اندازه آن مطابق با استاندارد پلاک‌های موتورسیکلت در اروپا می‌باشد.

 

 

تاریخچه پلاک خودرو